Verslag Skireis 2017

Skireis 2017

Dinsdag 24 januari 2017

Dag 1

Het is vier uur, de wekker gaat en vandaag is de dag dat we vertrekken naar Oostenrijk. De leerlingen staan al voor half zes klaar en een halfuurtje later is de reis echt begonnen! De sfeer in de bus zit er goed in. Drie films en vier stops later komen we aan in de Jeugdherberg in Füssen (Duitsland). Na een heerlijk bord spaghetti maken we een wandeling door de Altstadt. De Lechfall en het oude Rathaus zijn het  meest indrukwekkend. De sneeuw haalt het kind in ons naar boven en de sneeuwballen vliegen door de lucht. Rond de klok van half elf is het bedtijd.

Woensdag 25 januari 2017

Dag 2

De tweede dag staat iedereen te springen om te gaan skiën. Het is dan ook geen straf als de wekker om zeven uur gaat. Helaas gaat de wekker niet bij iedereen op tijd. Bij een aantal een paar uur te vroeg en sommige zijn bijna niet wakker te krijgen. Dat heb je ook als je zo vroeg naar bed gaat.

Helemaal ingepakt en klaar voor de korte trip naar het skigebied Berwang lopen we naar de bus. Na drie keer de bus starten ontstaat er een wat onprettige geur. De handrem zit vastgevroren. Er moet een andere bus komen. Na een korte wandeling doet de bus het weer en kunnen we eindelijk skiën.

Het is een prachtige dag op de pistes in Oostenrijk. De lucht is kraakhelder en het zonnetje schijnt op de bezweten voorhoofden van de leerlingen. Waarom hebben we al die kleding aan! Min twaalf! Het is bloedheet!

Het skiën gaat goed en de vaart zit er goed in. Elke skigroep is op niveau ingedeeld en heeft zijn eigen route door het gebied. De leerlingen moeten goed drinken en eten want skiën kan erg vermoeiend zijn. Zonder dat je het door hebt verbruik je veel energie en kan de kou toeslaan.

Voor het programma van de avond kunnen de leerlingen kiezen of ze gaan gamen of naar het poolcentrum gaan. Dit wordt erg gezellig en rond half elf gaan de meeste leerlingen lekker slapen. Op naar dag drie!

Donderdag 26 januari 2017

Dag 3

De donderdag begint weer vroeg. Half acht aan het ontbijt. En iedereen moet ontbijten want skiën vreet energie.
Op de piste is het weer echt prachtig. Straalblauwe hemel en sneeuw in overvloed. De skischoenen worden aangedaan en skiën maar!

Na een vermoeiende maar mooie dag gaan onze atleten terug naar de jeugdherberg om daar nog heel even te sleeën. Dan stopt er een politiebus voor ons of we willen volgen. Gelukkig had iedereen zijn gordel om. Het was slechts een grenscontrole. Helemaal apk vervolgen we onze tocht.

We skiën tot het eten klaar staat. Wat is dat leuk! Na het eten is er nog een spelavond. Hier valt het op dat leerlingen ontzettend veel te vertellen hebben. Na een aantal leuke spellen als ‘ de mummie’ en ‘onder de tafel door’ is het tijd om naar bed te gaan.

Vrijdag 27 januari

Dag 4

Vandaag de laatste skidag, de wekker gaat om 7 uur. Voordat we naar de piste kunnen moeten eerst de slaapzalen opgeruimd worden. Dit is voor een aantal kamers een hele klus.
Uiteindelijk kunnen we rond 9 uur richting de piste. Ook vandaag ligt de piste er weer voortreffelijk bij en staat  de zon aan een strakblauwe hemel.
Aan het einde van de middag is het tijd voor de laatste afdalingen. We kunnen terugkijken op een prachtige laatste skidag. Op de terugweg gaan we naar het zwembad Wonnemar in Sonthoven. De glijbaan met banden blijft favoriet. Nu is het echt tijd geworden om naar Nederland terug te gaan, rond middernacht wordt de chauffeur afgewisseld.

Zaterdag 28 januari

Dag 5

Om 5 over 12 start Patrick op de bus, hij rijdt het laatste stuk. Busschauffeur Sergio wordt bedankt voor de gezellige dagen. Rond half 4 zijn we weer op Nederlands grondgebied. “Eindelijk weer internet” klinkt er door de bus. Half 7 zijn we terug bij school en staan de ouders al te wachten. We mogen terugkijken op een geweldige skireis.