Met een beetje hulp kan jij eigenlijk alles! Daar zijn wij van overtuigd en daarom willen we je graag helpen om het beste uit jezelf te halen. In eerste instantie is je mentor degene waar je alles mee bespreekt. Bijvoorbeeld omdat je dyslexie of dyscalculie hebt, omdat je leren lastiger vindt of omdat je even niet zo lekker in je vel zit. Dat geeft niets, daar hebben we collega’s voor die je hier graag bij willen helpen. De mentor helpt bij problemen of vragen, maar deze kan ook collega’s inschakelen die jou graag willen helpen.
De mentor speelt een centrale rol in de begeleiding voor ouders, leerlingen en docenten. Hij of zij bespreekt met de leerlingen regelmatig onderwerpen als het anti-pestprogramma, omgaan met sociale media, het maken van huiswerk en geeft studietips. Ook andere docenten besteden hier in hun lessen aandacht aan.
In individuele gesprekken kijkt de mentor samen met de leerling naar de voortgang en wat er nodig is om goed te kunnen leren en zich prettig te voelen. Dit kan betekenen dat begeleiding van onze ondersteuningsteam gewenst is. Samen met de coördinator onderwijsondersteuning wordt bekeken wat de beste ondersteuning voor uw kind is.
We bepalen de behoefte aan ondersteuning op basis van toetsen en observaties, zoals het leerlingvolgsysteem en de vakinhoudelijke analyses van de vakdocenten. Als een leerling moeite heeft met een vak, kijkt de docent welke hulp nodig is. Soms helpt een extra lesondersteuner of een remedial teacher in de klas. Zo is er meer ruimte voor verlengde instructie en persoonlijke begeleiding.
Naast de basisondersteuning bieden we ook extra ondersteuning aan. We richten de ondersteuning van leerlingen altijd op het toekomstperspectief van de leerling. We volgen de ontwikkeling van leerlingen goed, zodat we op tijd extra ondersteuning kunnen inzetten. De mentor kijkt of er meer hulp nodig is dan hij of zij kan bieden. Is dat het geval, dan schakelt deze het interne ondersteuningsteam in.
Zo bieden wij:
Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Dit is een persoonlijk plan dat we vaak als onderdeel van passend onderwijs opstellen. Het intern ondersteuningsteam stelt het OPP samen met de mentor op. We betrekken altijd de ouders en het kind zelf bij het opstellen en aanpassen van het plan.
In het OPP staat:
Ouders hebben instemmingsrecht op de afspraken over de begeleiding in het OPP, het zogenaamde ‘handelingsdeel’. We bespreken deze afspraken samen en leggen duidelijk uit wat de ondersteuning inhoudt. Pas als ouders akkoord zijn, voeren we het OPP uit.